AMMON
  • HOME
  • EXHIBITIONS
    • CURRENT
      • DAIGO YOKOYAMA
    • UPCOMING
      • Utanhole
    • PAST
      • TOKYO
        • 2020
        • 2021
        • 2022
        • 2023
        • 2024
        • 2025
          • Heiryo
          • AI SANO
            • 販売作品
          • Gallery Collection
          • ISHIGE Masato Gato
      • KYOTO
        • 2022
        • 2023
        • 2024
  • NEWS
  • ACCESS
  • ART EVALUATION
  • HOME
  • EXHIBITIONS
    • CURRENT
      • DAIGO YOKOYAMA
    • UPCOMING
      • Utanhole
    • PAST
      • TOKYO
        • 2020
        • 2021
        • 2022
        • 2023
        • 2024
        • 2025
          • Heiryo
          • AI SANO
            • 販売作品
          • Gallery Collection
          • ISHIGE Masato Gato
      • KYOTO
        • 2022
        • 2023
        • 2024
  • NEWS
  • ACCESS
  • ART EVALUATION
Search



​​色 / 空 Color/Emptiness
​Kenji FUJII​

 
6.16 - 7.15, 2023

Opening Reception: 6.16 Fri 16:00-19:00 at Wada Garou Tokyo 
​@ AMMON TOKYO

このたび和田画廊ならびにAMMON TOKYOでは、2023年6月16日(金)より藤井健司による個展「色 / 空 Color/Emptiness」を開催いたします。作家は、幼少期に魅了された水墨画や曼荼羅を創作の原点に、現在横浜市とバンクーバーの二拠点にて活動をしています。本展では、“観る隻手音声”を主題とする「Sounds of One Hand」、そして”色の涅槃”を試みた「Nirvana」の二つのシリーズを中心に展示を構成いたします。是非ご高覧賜れますと幸いです。
 
Wada Garou Tokyo and AMMON TOKYO are pleased to announce the solo exhibition "Color/Emptiness" by Kenji Fujii,starting Friday,June 16, 2023. The artist currently lives and works in Yokohama and Vancouver. His art practice rooted in his childhood fascination with Asian traditional ink paintings and mandalas. The exhibition will focus on two series: Sounds of One Hand, which is about the "Looking Sekishuonjo (The sound of one hand)", and Nirvana, which is an attempt to create a "Colors of Nirvana". We are looking forward to your visit.


ARTIST STATEMENT
​
空白の紙に色を置く。あたかもそれは人跡未踏の山頂からの眺望を夢想し
地面を見続けながら歩みを進めているかのようでもあります。
 
展示は、「Sounds of One Hand」と「Nirvana」の大きく分けて二つのシリーズで構成されています。「Sounds of One Hand」は、「観る隻手音声」をテーマに複数の異なるイメージを一枚の紙の両面に墨と色墨で描いて制作しています。また「Nirvana」は、展示作品の「Sounds of One Hand」を描いていた際に、墨、色墨、水の配合によって生まれた「一期一会の色」を用いて「色の涅槃」という気持ちで描いています。展示会メインイメージの「Sounds of One Hand」は、この春にバンクーバーの森の中に咲いていた桜に感動して描いた作品です。少しずつ小筆を進めていく日々も佳境を迎え、疲労がピークに達していた時に「この桜は毎年時期が来ると、赤や青や黄色の花ではなく桜の花を咲かせている。」という事に気付き、圧倒されました。

Putting colors on an empty sheet of paper. It is as if I am imagining of the view from the summit of an unexplored mountain,
but keep looking at the surface of the ground while climbing up.

 
The exhibition consists of two main series: 'Sounds of One Hand' and 'Nirvana'. ‘Sounds of One Hand’ is the series intended to create the situation to viewers ʻLooking Sekishuonjo(The sound of one hand),ʼ with which I combined several different images drawn on both sides of a sheet of paper in black and colored sumi inks. ʻNirvana' were made for 'Colors of Nirvana’ by applying leftover 'once-in-a-lifetime colors' created for ‘Sounds of One Hand’ exhibited in the show. In that respect, two series in the exhibition are linked to each other. ​Main image of the exhibition, “Sounds of One Hand,” was painted after being impressed by the cherry blossoms in the forest in Vancouver this spring. When my fatigue was reaching its peak from gradual development of brushstrokes, I realised that "These cherry blossoms bloom not in red, blue or yellow, but in ‘cherry blossom’ throughout its lifetime." I was overwhelmed and then inspired from this reality.  
写真
Sounds of One Hand, 2023 墨、ラピスラズリ、色墨、和紙, 160×120cm 
Sounds of One Hand 2023 Oil-soot-inks, lapis lazuli, color pigments, Japanese paper, 160 x 120 cm 

_日_藤井健司展プレスリリース.pdf
File Size: 1494 kb
File Type: pdf
ファイルをダウンロードする

_英_藤井健司展プレスリリース.pdf
File Size: 1375 kb
File Type: pdf
ファイルをダウンロードする




INFORMATION

藤井健司 個展 色 / 空 Color/Emptiness
会期: 2023年6月16日(金) – 7月15日(土)
オープニングレセプション:6/16(金) 16:00~19:00(予約不要)at和田画廊(銀座)
 
在廊イベント:毎週土曜日 13:00-18:30 at 和田画廊(銀座)6/17, 6/24, 7/1, 7/8, 7/15予定
*作家が小作品を一枚ずつ捲りご鑑賞いただく内容です。静かな手の動きと、次々と目のまえに現れる作品たちが織り成すDJミックスの様な感覚を是非お楽しみください。本イベントはどなたでもご参加いただけます。

◆第1会場:和田画廊
営業時間:火〜日 13:00 - 18:30(休廊日:月・祝)
〒104-0061東京都中央区銀座3-5-16 マツザワ第10ビル3F
Tel/Fax:03-6263-2404
Email:[email protected]
Website:www.wadagarou.com

◆第2会場:AMMON TOKYO
営業時間:月〜日 10:00 - 18:30(休廊日:祝)
〒101-0051東京都千代田区神田神保町2-11-4
メゾン・ド・ヴィレ神田神保町1F (神保町さくら通り)
Tel/Fax:03-6261-0018
Email:[email protected]
Website:www.ammon.co.jp

​
*Please note that opening hours and closing days vary depending on the venue.
Kenji FUJII Solo Exhibition Color/Emptiness
Date: June 16th Fri. – July 15th Sat., 2023
Opening Reception: June 16th Fri. 16:00~19:00 at Wada Garou Tokyo *No reservation required
 
Special Event: every Saturday 13:00-18:30 at Wada Garou Tokyo (Ginza) 17 Jun, 24 Jun, 1 Jul, 8 Jul, 15 Jul (planned)
*The artist will turn over small works one by one for your viewing pleasure. Please enjoy the DJ-mix-like sensation created by the quiet movements of the artist's hands and the works that appear before your eyes one after another. This event is open to everyone.

 ◆Venue#1: Wada Garou Tokyo
Hours: Tuesday - Sunday 13:00 - 18:30
Closed: Monday and National Holiday
Matsuzawa 10 Bldg. 3F, 3-5-16, Ginza , Chuo-ku, Tokyo 1040061
Tel/Fax: 03-6263-2404
Email: [email protected]
Website: www.wadagarou.com

◆Venue #2: AMMON TOKYO
Hours: Monday - Sunday 10:00~18:30
Closed: National holiday
Maison de Ville Kanda Jimbocho 1F, 2-11-4
Kanda Jimbocho, Chiyoda-ku, Tokyo 101005
Tel/Fax: 03-6261-0018
Email: [email protected]
Website: www.ammon.co.jp

​
PROFILE
藤井健司 | Kenji Fujii
1981年東京都生まれ。武蔵野美術大学日本画科中退。2011年より横浜とバンクーバーを拠点とする。幼少期に水墨画、曼荼羅に魅了され、自然の曼荼羅の様な絵画制作を志す。学生時代、打楽器演奏中に音を視覚イメージとして捉えたことで「観音」という言葉に興味を持つ。20代半ばには禅寺の住職に白隠慧鶴の公案「隻手音声」を問われ、大きな影響を受ける。以来、「観音」と「隻手音声」を根幹に作品を制作している。主な展覧会として、2006年「日本X画展」(横浜美術館、横浜)、2011年「Hear nature for a while」(Seoul Artspace Geumcheon、韓国)、2016年「Spectrum File14」(スパイラル、東京)、2020年「Nothingness」(パークホテル東京、東京)、アートギャラリー閑々居(東京、2008〜)、Galerie Paris(横浜、2018〜)などがある。絵巻「彼南模様」(2006年作)が横浜美術館に収蔵されている。
 
​Kenji Fujii
Born in 1981 in Tokyo, Japan. Studied Japanese Painting at Musashino Art University, but did not complete degree program. Based in Yokohama and Vancouver since 2011. He was fascinated by Asian traditional ink paintings and mandalas around his kindergarten student time, and aspired to create paintings that have essence of mandalas of nature. As an art school student, he became interested in the term 'Kannon (Avalokiteshvara or Looking Sound)' when he perceived the sound as a visual image while playing percussion instruments. In his mid-twenties, he was greatly influenced by a Zen priest who asked him about Ekaku Hakuin's koan (Zen question), 'Sekishuonjo or The Sound of One Hand'. Since then, 'Kannon' and 'The Sound of One Hand' became the core of his art works. Major exhibitions include 'NIHONGA Painting' (Yokohama Museum of Art, Yokohama, 2006), 'Hear nature for a while' (Seoul Artspace Geumcheon, Korea, 2011), 'Spectrum File14' (Spiral, Tokyo, 2016), 'Nothingness' (Park Hotel Tokyo, Tokyo, 2020), Art Gallery Kan-Kan Kyo (Tokyo, 2008-) and Galerie Paris (Yokohama, 2018-). His emaki (picture scroll) 'Scene of Penang' (2006) is in the collection of the Yokohama Museum of Art.

 © AMMON All Rights Reserved.
Member of The Japan Chamber of Commerce and Industry.

  • HOME
  • EXHIBITIONS
    • CURRENT
      • DAIGO YOKOYAMA
    • UPCOMING
      • Utanhole
    • PAST
      • TOKYO
        • 2020
        • 2021
        • 2022
        • 2023
        • 2024
        • 2025
          • Heiryo
          • AI SANO
            • 販売作品
          • Gallery Collection
          • ISHIGE Masato Gato
      • KYOTO
        • 2022
        • 2023
        • 2024
  • NEWS
  • ACCESS
  • ART EVALUATION